خرید اینترنتی کفی افزایش قد

3 دانه ی مهم برای سلامتی

دانه ها در رژیم غذایی دارای نقش مهمی هستند چرا که حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدن جهت حفظ سلامت و رشد هستند. دانه ها ترکیبات بسیار پیچیده با منشأ گیاهی هستند و این شاید مهمترین علت مغذی بودن این مواد غذایی است.
دانه ها منابع غنی از فیبر هستند که معمولا حاوی اسیدهای چرب تک زنجیره و غیر اشباع هستند و همین طور اسیدهای چرب چند زنجیره . از مواد مغذی مهم دیگر در این دانه ها ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.
زمانی که این دانه ها در یک رژیم غذایی سالم وجود داشته باشند، می توانند به کاهش قند خون، کلسترول و فشار خون بالا کمک کنند. در این مطلب به تعدادی از مغذی ترین دانه ها که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید پرداخته شده است.

دانه کتان منبع غنی از فیبر و اسید چرب امگا 3 است، به صورت ویژه نوع آلفا لینولنیک اسید. اما این اسید چرب در بخش سخت پوست کتان وجود دارد که در بدن ما قابل جذب نیست، بنابراین برای بهره بردن از فواید دانه کتان بهتر از که نوع پودر شده آن را مصرف کنید. در حدود دو قاشق غذا خوری از دانه کتان حدود 130 کالری انرژی، 4 گرم فیبر، 5 گرم پروتئین، 2 گرام اسید چرب تک زنجیره ، و در حدود 35% نیاز بدن منگنز وجود دارد.
بذر کتان حاوی انواع مختلفی ازپلی فنول ها است؛ که به صورت یک آنتی اکسیدان بسیار مفید در بدن عمل می کنند. وجود این مواد مغذی در این ماده غذایی سبب می شود که دارای خواص مهمی برای کاهش کلسترول خون و خطر بیماری های قلبی باشد.

دانه چیا بسیار شبیه به دانه کتان است و منبع غنی از امگا 3 و فیبر است. در 2 قاشق غذاخوری از دانه چیا می توان حدود 140 کالری انرژی، 10 گرم فیبر، 4.5 گرم پروتئین، 5 گرم اسید چرب امگا 3، و 30 درصد نیاز به منیزیوم و منگنز یافت. درست مانند دانه کتان این ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان های مهمی برای بدن هستند.
نتایج مطالعات نشان داده است که مصرف این ماده غذایی سبب می شود تا التهاب در بدن کاهش پیدا کند. دانه چیا همینطور می تواند به کاهش قند خون نیز کمک کند. نتایج مطالعات نشان داده است که دانه چیا می تواند قند خون را به سرعت حتی بعد از خوردن غذا کاهش دهد، که مصرف آن در بیماران دیابتی بسیار مفید است.

دانه کنف منبع بسیار خوبی برای پروتئین با منشا گیاهی است، در این دانه در حدود 30% پروتئین وجود دارد. دانه کنف از منابع غذایی است که یک منبع پروتئین کامل به حساب می آید، به این معنا که حاوی پروتئین های مورد نیاز بدن است در مقایسه با سایر منابع گیاهی. در 30 گرم از این دانه حدود 155 کالری انرژی، 1 گرم فیبر، 9 گرم پروتئین، 600 گرم اسید چرب، 45 درصد نیاز بدن به منیزیوم و روی وجود دارد. همینطور نکته مثبت دیگر در مورد دانه کنف این است که نسبت اسید چرب امگا 6 به امگا 3 در آن بسیار برای حفظ سلامت بدن مناسب است.
3 دانه ی مهم برای سلامتی