مجله بانوان

/

سلامت

/

مکمل پروتئین را چه زمانی باید مصرف کرد

[ رژیم لاغری, پروتئین, برنج, کاهش وزن, ]

خرید اینترنتی کفی افزایش قد

مکمل پروتئین را چه زمانی باید مصرف کرد؟

مکمل پروتئین محبوبترین و پرمصرف ترین مکمل است. علل استفاده از این مکمل بین افراد بسیار متفاوت است، مثلا برای عضله سازی، کاهش وزن یا بهبود کلی وضعیت سلامتی. اما سوال اصلی بسیاری از افراد این است که بهترین زمان مصرف مکمل پروتئین چیست؟ در این مطلب متخصص تغذیه سایت به شما در این مورد توضیحات بسیار کاربردی را می دهد.

تنوع مکمل پروتئین ها بسیار زیاد است. وقتی که از مواد مغذی ضروری برای بدن صحبت می کنیم پروتئین احتمالا مهمترین ماده غذایی است. پروتئین در بدن دارای عملکردهای بسیار متفاوت و حیاتی است. این ماده مغذی منبع مهم انرژی است، در ترمیم بافتها و سلولهای بدن نقش دارد و همینطور برای رشد و بسیاری دیگر از عملکردهای حیاتی بدن ضرورت دارد. پروتئین را می توان بیشتر در غذاهایی مثل گوشت، ماهی ، تخم مرغ ، لبنیات، حبوبات، غلات به میزان دریافت کرد. اما این ماده غذایی به صورت مکمل نیز قابل دسترس است که بیشتر به صورت پودر پروتئین است.

از معروفترین مکمل های پودر پروتئین می توان به موارد زیر اشاره کرد.پروتئین وی: منبع اصلی این نوع پروتئین در محصولات لبنی است و حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری برای بدن است و به سرعت جذب می شود.پروتئین کازئین: پروتئین کازئین نیز منبع لبنیاتی دارد، حاوی آمینو اسیدها ضروری برای بدن است ولی جذب آهسته تر دارد.پروتئین سویا: یک مکمل پروتئین گیاهی است و می تواند اثر بسیار خوبی برای سلامت داشته باشدپروتئین برنج: این پروتئین تعداد کمی از اسیدهای آمینه ضروری را دارد و فقط حاوی لیزین است.

در کل مصرف مکمل پروتئین می تواند روش ساده برای افزایش میزان پروتئین دریافتی باشد.بهترین زمان مصرف پروتئین چه زمانی است؟

در جواب به این سوال باید گفت که زمان مصرف پروتئین کاملا به شرایط سلامتی و هدف فرد از مصرف پروتئین بستگی دارد. اگر هدف کاهش وزن باشد بهتر است که میزان پروتئین در زمان میان وعده افزایش پیدا کند. علت این است که پروتئین علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن سبب می شود تا فرد کمتر احساس گرسنگی کند و با کاهش اشتها میزان دریافت کالری از وعده غذایی اصلی کاهش می یابد.

پروتئین همینطور برای ماهیچه سازی نیز پراهمیت است. به منظور ساخت ماهیچه و افزایش قدرت عضلات نکته مهم این است که پروتئین مصرفی شما باید بیشتر از میزانی باشد که در هنگام تمرینات سنگین از دست می رود. البته که هنوز این موضوع کاملا مشخص نیست اما بنظر میرسد مصرف پروتئین در حدود یک ساعت بعد از ورزش و بویزه ورزش استقامتی، کار با وزنه بهترین زمان برای کمک به ریکاوری و عضله سازی است.
مکمل پروتئین را چه زمانی باید مصرف کرد؟