خرید اینترنتی کفی افزایش قد

ضدمغذی چیست؟

مواد مغذی از غذا همیشه راحت جذب بدن نمی شوند. ممکن است یک ماده غذایی از نوع خاص ماده مغذی مورد نیاز برای بدن غنی باشد ولی به دلائل مختلفی جذب بدن نشود. یکی از این عوامل وجود موادی است که به اصطلاح به آن ضد مغذی می گویند. مواد ضدمغذی ترکیبات شیمیایی خواص موجود در غذا هستند که روند جذب ماده مغذی را مختل یا میزان جذب آن از غذا ر ا کاهش می دهند. در این مطلب به نکاتی پرداخته شده است که میزان مصرف یا اثر ضدمغذی ها را کاهش می دهد.ضدمغذی چه موادی هستند؟

مواد ضدّ مغذی ترکیباتی هستند در داخل بیشتر خوراکی ها که روی توانایی جذب مواد مغذی دیگر در بدن اثر می گذارند. این موضوع معمولا زیاد برای افراد مشکل ساز نیست اگرکه تعادل در رژیم غذایی رعایت شود. از مهمترین مواد ضدّ مغذی می تواند به موارد زیر اشاره کرد:فیتات: فیتات بیشتر در غلات و حبوبات و همینطور در منابع فیبری وجود دارد که می تواند روی جذب مواد معدنی و ویتامین ها اثر گذار باشد.تنین: یک آنتی اکسیدن مهم گیاهی است که هضم بسیاری از مواد مغذی را کند می کندلکتین: لکتین از موادی است که باید از مصرف بسیار زیاد آن پرهیز کرد چرا که می تواند برای بدن مضر باشد و همینطور جذب مواد مغذی را کم می کند. اگزالات کلسیم: در سبزیجات و به ویژه در اسفناج وجود دارد و که دارای اثر قوی روی میزان جذب کلسیم از غذا است.اما روش های کاهش ضد مغذی ها چیست؟

خیساندن

خیساندن حبوبات و غلات برای یک شب سبب می شود که میزان ضدمغذی در آن بسیار زیاد کاهش پیدا کند. از آنجا که اکثر مواد ضدمغذی در پوست حبوبات یافت می شوند زمانی که خیسانده می شوند در آب حل شده و میزان آن در غذا کاهش پیدا می کند. بهترین طول زمان خیساندن حبوبات و غلات در حدود 12 ساعت است.

کال نخوردن

رسیدن سبزیجات فرآیندی است که باید کامل طی شود تا سبزی از حالت جوانه و خام به حالت به اصطلاح رسیده و قابل خوردن برسد که یک فرآیند طبیعی است. در هنگام خرید سبزیجات حتما دقت کنید که فرآیند رسیدن سبزی در آن کامل شده باشد.

تخمیر

مصرف مواد تخمیری می تواند کمک زیادی به افزایش جذب سایر مواد مغذی کمک کند و همینطور میزان ضدمغذی مواد غذایی را نیز کم کند.

شناسایی مواد ضدمغذی

نکته اصلی و مهم این است که از مصرف ضدمغذی با مواد مغذی حساس به آنها پرهیز کنید. به عنوان مثل هیچ گاه لبنیات را با گوشت یا اسفناج مصرف نکنید چرا که سبب می شود که میزان جذب کلسیم و آهن در این مواد غذایی که مواد معدنی ضروری برای بدن هستند بسیار زیاد کاهش پیدا کند.
ضدمغذی چیست؟